Er gaat tegenwoordig steeds meer aandacht uit naar diversiteit en inclusiviteit. Ook online. Omdat het internet een groot deel van ons leven beslaat, is het belangrijk dat iedereen veilig en op zijn eigen manier daaraan kan deelnemen. Een goede toegankelijkheid en bruikbaarheid van websites en applicaties hoort daarbij.
Inclusief door toegankelijkheid
Vaak hebben mensen met een beperking nog te kampen met voor hen onbereikbare websites.
1 op de 10 Nederlanders heeft een matige tot ernstige lichamelijke of mentale beperking. Een significant aantal daarvan maakt, net als iedereen, met hoge regelmaat gebruik van het internet. Dat is echter alleen mogelijk wanneer er, niet alleen onder websitebouwers, maar bijvoorbeeld ook onder contentmakers en marketeers actief aandacht uitgaat naar toegankelijkheid.
Er zijn weliswaar tal van hulpmiddelen beschikbaar waarmee hen het leven iets gemakkelijker wordt gemaakt. Zo maken mensen met een visuele beperking bijvoorbeeld gebruik van zogenoemde screenreaders, die de teksten, afbeeldingen en andere elementen op het scherm voorlezen en omschrijven.
Zo ook bij onze case voor Door de ogen van. Maar vaak hebben mensen met een beperking nog altijd te kampen met voor hen onbereikbare, onleesbare of omslachtige websites. Bovendien werken de hulpmiddelen als de screenreader niet naar behoren, als de grafische elementen op het scherm geen duidelijke omschrijving hebben gekregen.
Ons eigen CMS InSite zorgt ervoor dat de belangrijkste toegankelijkheidspunten hoe dan ook zijn gedekt.
By design
Gelukkig hoeft het toegankelijk maken van een website helemaal niet moeilijk te zijn of extra werk te kosten. Slechts een aantal kleine en eenvoudige aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken. Zo kun je in ons contentmanagementsysteem (CMS) InSite bijvoorbeeld altijd een zogenoemde 'alt tag' toevoegen, wanneer je een foto of afbeelding uploadt. Deze korte tekst dient als omschrijving van wat er op de foto te zien is. Dat is niet alleen voor slechtzienden belangrijk, maar bijvoorbeeld ook in situaties waarin een afbeelding om technische redenen niet kan worden weergegeven. In zo'n geval komt deze tekst als alternatief in beeld te staan.
Daarnaast zorgt de solide technische basis van, onder andere, ons CMS ervoor dat de belangrijkste toegankelijkheidspunten hoe dan ook zijn gedekt.
Meer weten?
Wil je meer weten over toegankelijkheid of ontwikkelingen binnen onze branch? Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update.
Goede teksten zijn het halve werk
Een andere eenvoudige manier om je website toegankelijker en vooral gebruiksvriendelijker te maken is het schrijven van heldere, begrijpelijke en ondubbelzinnige teksten. Jij en je collega's weten als domeinexperts vast waar die ene afkorting of vakterm voor staat, maar het is niet vanzelfsprekend dat je lezers dat ook weten.
Vermijd ze daarom liever of leg ze in ieder geval bij het eerste gebruik uit. We raden overigens aan om ook 'algemene' afkortingen zo veel mogelijk te vermijden (t.o.v., a.d.h.v., a.s., enz.). Uit onderzoek is gebleken dat afkortingen amper tijd opleveren, omdat we deze in ons hoofd alsnog moeten omzetten naar de werkelijke betekenis. Daarbij zijn lang niet alle afkortingen zo ingeburgerd als we misschien denken.
User experience
Een echt toegankelijke website heeft ook een goede UX (User Experience), oftewel gebruikerservaring. Dat beslaat alles van kleurcontrast, lettertype en -grootte, duidelijke (fout)meldingen tot de logische plaatsing van een knop of bepaalde informatie en de snelheid van je pagina's. Eigenlijk alles wat een fijne ervaring op je website mogelijk maakt of in de weg kan staan. UX is daarom zeker niet alleen voor mensen met een beperking van toepassing.
UX is eigenlijk alles wat een fijne ervaring op je website mogelijk maakt of in de weg kan staan.
UX is zó belangrijk dat wij, nog voor we een grafisch ontwerp van een website maken, nadenken over de gevolgen die bepaalde functionele eisen kunnen hebben op de uiteindelijke gebruikerservaring.
Toegankelijkheid verhoogt je omzet
Als een verhoogd gebruiksgemak van je website nog niet voldoende reden was om tijd te besteden aan toegankelijkheid, dan is deze dat vast wel: een goede toegankelijkheid levert geld op. Je doelgroep wordt uiteraard vergroot, doordat je website nu door een groep mensen wordt bereikt die dat eerder niet konden.
Daarnaast voorkom je met een goede UX dat mensen afhaken of zelfs helemaal niet meer terugkomen.
Vind je?
Klanten moeten moeiteloos hun weg kunnen vinden op jouw website, webshop of app. Wij wijzen ze de weg.