Bedrijven van iedere omvang erkennen de noodzaak om hun processen te digitaliseren, maar ze weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Digitalisering brengt allerlei voordelen met zich mee: hogere efficiëntie, lagere kosten en een betere klantervaring, om maar wat voorbeelden te noemen.
Digitalisering: waar begin je?
Het gaat om meer dan alleen het vervangen van fysieke documenten.
Het is echter gemakkelijk overweldigd te worden door de omvang en mogelijke complexiteit van het overstapproces. Alleen door de nodige stappen te begrijpen en goed te plannen, kan je bedrijf een succesvolle overgang maken naar een digitale toekomst.
Wat is digitalisering?
In de kern komt digitalisering neer op het toepassen en opnemen van (meer) digitale technologieën in de dagelijkse bedrijfspraktijk om deze efficiënt en minder foutgevoelig te maken.
Dat allemaal terwijl je de algehele kosten terugbrengt. Een win-win.
Het gaat dan niet alleen om het vervangen van fysieke documenten en analoge systemen door elektronische opslag en softwaresystemen, maar ook om meerdere bestaande systemen te koppelen om ze zo effectiever te maken.
Waarom zou je digitaliseren?
Waarom zou je al die moeite doen? Overstappen op nieuwe systemen, je bestaande, bewezen werkwijzen op de schop nemen en je personeel opnieuw opleiden kóst alleen geld, zou je misschien denken.
Dat zal aanvankelijk absoluut zo zijn; vernieuwing vergt immers altijd investering. Op de lange termijn zullen de baten echter hoger zijn dan de kosten door onder andere:
Geautomatiseerde processen verminderen fouten en besparen tijd, want je verkleint de menselijke tussenkomst. Zo houden je medewerkers meer tijd over om zich te richten op zaken die menselijk inzicht of creativiteit vereisen.
Digitale systemen zorgen voor consistentie binnen je organisatie en verschaffen real-time toegang tot essentiële data, waardoor je potentiële problemen kan identificeren voordat het echte problemen zijn.
Niet alleen de hogere productiviteit zorgt voor een efficiëntere inzet van je liquide middelen. Minder papierwerk betekent ook lagere overheadkosten van handwerkzaamheden.
Meer inzicht in je processen en je data kan net de boost zijn die je nodig hebt om je concurrentie voor te zijn of blijven. En dat terwijl je de algehele kosten terugbrengt. Een win-win.
Omdat je je klanten sneller te woord kunt staan en zij 24/7 toegang hebben tot de juiste informatie, ben je minder tijd kwijt aan klantcontact. Dat zullen zij je ook vast en zeker in dank afnemen.
Meer weten?
Wil je graag meer weten over digitalisering, digitale innovatie of softwareontwikkeling in het algemeen? Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update.
Hoe snel kun je over?
Hoelang het duurt voordat je hele organisatie ‘gedigitaliseerd’ is, hangt uiteraard af van de omvang van je bedrijf en hoeveel processen er nog kunnen worden verbeterd. Maar het hele proces staat of valt met een goede voorbereiding. Dit helpt je om de bottlenecks te identificeren en prioriteit te geven aan de belangrijkste aspecten om te digitaliseren. Zolang je niet weet waar winst te behalen valt, investeer je mogelijk in de verkeerde dingen.
Het volledig digitaliseren van je bedrijf zal de nodige voeten in de aarde hebben, maar door klein te beginnen en stapsgewijs te werk te gaan, spreid je de kosten en houd je het overzicht.
Onthoud ook dat de investering zich na verloop van tijd vanzelf terugbetaalt, vanwege de kosten die je bespaart door een grotere nauwkeurigheid en efficiëntie van je werkproces.
The next step
We snappen het als je door de bomen het bos niet meer ziet. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wij laten je zien wat de beste aanpak is.